In mijn practoraat werken wij aan het versterken van het onderzoekend vermogen van studenten (en docenten). Dit doen wij vanuit de beschrijvende definitie van onderzoekend vermogen van Lisette Munneke (2024, p.20): ‘het gaat om een competentie van professionals om vast te kunnen stellen waar adequate (handelings)kennis ontbreekt, en waar nodig deze ontbrekende kennis met passende grondigheid, in samenwerking met anderen, te kunnen creëren én bruikbaar te maken in en voor relevante contexten’.
Binnen het practoraat experimenteren wij volop met manieren om het onderzoekend vermogen van studenten te versterken, bijvoorbeeld door fieldlabs, hackathons, onderzoeks- en keuzemodulen en BPV-opdrachten. Wij leren er zelf veel van en wij merken op dat sommige aanpakken beter werken in bepaalde contexten (onderwijsteams of opleidingen) dan andere aanpakken. Wij werken ook aan tools om de doorwerking van onze aanpak in beeld te brengen. De lessen die wij leren delen wij onderling met elkaar in het practoraat en binnen de onderwijsteams maar ik zou wat wij leren beter vast willen pakken en verduurzamen. Er is tenslotte weinig beschreven over HOE je aan onderzoekend vermogen kan werken binnen het mbo. Hier zou ik verandering in willen brengen!
Ik ben dus op zoek naar andere practor(aten) die ook bezig zijn met dit onderwerp en hierover zouden willen meedenken over het bundelen, vastleggen en verspreiden van onze ervaringskennis hierover. Mogelijk dat wij ook een PractoratenPlatform op kunnen zetten rondom dit thema. Think big! Vind je het leuk om hierover mee te denken? Neem dan contact met mij op!
Sara Albone
Practor Dierenwelzijn en -gezondheid Aeres mbo Barneveld
Beste Sara,
Ik denk graag mee, dit omdat ik als docent en met mijn practoraat BioSciences veel te maken heb met studenten waarbij onderzoekend vermogen (en het ondersteunen bij onderzoek) onderdeel zijn van het kwalificatie dossier. Dus bij ons in de laboratoriumopleidingen ligt er een zwaarte punt op het ontwikkelen van onderzoekend vermogen bij onze analisten. Belangrijke factoren die ik zie zijn nieuwsgierigheid, kritisch kunnen denken, en eigenaarschap over het te onderzoeken onderwerp.
Groeten Rianne Veldt-Meijer
Practor BioSciences
Copyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.