Actueel IT Onderwijs

Het practoraat Versterken Leerproces is verbonden aan ROC van Twente
Het practoraat Versterken Leerproces werkt aan de vraag: hoe versterken we het leerproces van studenten om hen beter voor te bereiden voor deelname aan vervolgonderwijs, de arbeidsmarkt en de maatschappij?
Doel
Ons practoraat heeft als doel om het leerproces van al onze studenten te versterken. Dit doen we door samen met docenten en studenten het onderwijs te verbeteren. Studenten nemen hierin ook zelf initiatief. We zorgen er samen voor dat studenten en docenten betrokken zijn en zich prettig voelen op school. Zo geven docenten het beste onderwijs en de beste begeleiding aan studenten. En dit helpt studenten om zich optimaal te ontwikkelen.
Experimenteren met pedagogische en didactische aanpakken
Om het leerproces te verbeteren, experimenteren we met verschillende pedagogische en didactische interventies en doen we praktijk(gericht) onderzoek. In onze projecten proberen we verschillende aanpakken uit en we onderzoeken de ervaringen van docenten en studenten. Blijkt iets succesvol? Dan passen we dit toe in ons onderwijs. Daarnaast richten we ons op de professionalisering van docenten. Door middel van kennisdeling, reflectie en samenwerking helpen we hen om het beste onderwijs te geven.
Werken vanuit positieve psychologie
Om het leerproces van onze studenten zo goed mogelijk te versterken, werken we in het practoraat vanuit de positieve psychologie. Dat betekent: onderwijs met een focus op talenten en passies en wat wél goed gaat. Zo krijgen studenten en docenten meer zelfvertrouwen en zijn ze vaker trots op hun eigen kennis, kunde en beroep. Dat maakt het werken aan nieuwe kennis, vaardigheden en houdingen beter mogelijk.
Samen met studenten, docenten, management en onderwijsondersteunende diensten experimenteren we met verschillende pedagogische en didactische interventies en we onderzoeken wat werkt. Uitgangspunt: als studenten en docenten betrokken zijn en zich prettig voelen, levert dit niet alleen betere leerresultaten op maar ook beter welzijn, minder negatief gedrag, minder stress en minder schooluitval.
Drie onderzoekslijnen:
Het practoraat onderzoekt het implementatieproces van de interventies en de eerste ervaringen van docenten en studenten. Onderwijsverbeteringen willen we vervolgens overdragen naar andere onderwijscontexten en de praktijk.
LOPENDE PROJECTEN:
1. Project Hack Je Les: onderwijs verbeteren met studenten
2. Schoolwide Positive Behaviour Support (SWPBS):
3. Student-docentrelaties in het mbo
AFGERONDE PROJECTEN:
1. Begeleiding van NT2 studenten door docenten
2. Werken met kleine(re) klassen?
3. Positief Educatief Programma (PEP)
4. Overig:
ROC van Twente
Gieterij 200
7553 VZ Hengelo
Practor
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Management-assistent
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.