Actueel IT Onderwijs

Het practoraat richt zich op de cruciale verbinding tussen kunst- en cultuureducatie en mentaal welzijn. Dit initiatief speelt in op de groeiende behoefte aan aandacht voor het mentaal welzijn van jongeren, dat onder druk staat door factoren zoals prestatiedruk, armoede en de klimaatcrisis. Kunst en cultuur bieden een krachtige oplossing door bij te dragen aan een positiever zelfbeeld, sociale vaardigheden en een sterker sociaal netwerk.
Verder levert kunst en cultuur een belangrijke bijdrage aan inspirerend onderwijs. Het helpt studenten hun interesses en talenten te ontdekken, moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken en het stimuleert het creatief vermogen van onze studenten. Daarbij heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 900 onderzoeken geanalyseerd en nu officieel geconcludeerd dat het actief of passief beleven van kunst de gezondheid en het algehele welbevinden bevorderd. Bron: WHO bevestigt: kunst en cultuur bevorderen de gezondheid – LKCA
Belangrijk voor het ROCvA-F is dat kunst- en cultuureducatie verbonden is aan het onderwijs en dat studenten actief betrokken zijn. Daarom starten we het practoraat Art & Mind, waarin zowel docenten als studenten actieonderzoek doen naar de effecten van kunst- en cultuureducatie op het mentaal welzijn.
“Als cultuuroptimist geloof ik in de kracht van kunst om jongeren te verbinden, te versterken en te inspireren. Met dit practoraat onderzoeken we hoe kunst en cultuur het verschil kunnen maken in het leven van studenten en de samenleving waarin zij functioneren.” Aldus, practor Marga Douma-Alta
Het practoraat heeft als doel om door middel van actieonderzoek de effecten van kunst- en cultuureducatie op het mentaal welzijn van mbo-studenten te onderzoeken. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met partners uit het bedrijfsleven, het hbo, wo en de kunstensector. Studenten worden actief betrokken bij praktijkonderzoeken. Wat niet alleen hun opleiding verrijkt, maar ook hun persoonlijke ontwikkeling bevordert en bijdraagt aan waardevolle uitkomsten van het onderzoek.
Een belangrijk aspect is de focus op het ontwikkelen van creatief vermogen bij studenten. Creativiteit is essentieel voor persoonlijk leiderschap en veerkracht maar veel mbo-docenten zijn niet opgeleid om dit te stimuleren. Het practoraat doet suggesties voor praktische interventies voor docenten, om hen te ondersteunen in het bevorderen van creatief denken en het werken aan open-einde vraagstukken met mbo studenten.
Daarnaast richten we ons o.a. op de gezondheidszorg, waar kunst en cultuur kunnen bijdragen aan het welzijn van zorgmedewerkers en cliënten. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft aangetoond dat kunst positieve effecten heeft op zowel geestelijke als lichamelijke gezondheid. Het practoraat onderzoekt hoe culturele interventies kunnen worden ingezet om het welzijn in de zorgsector te verbeteren. We streven naar concrete resultaten zoals trainingen voor docenten en studenten, creatieve uitingen van studenten en gedocumenteerde onderzoeksbevindingen. Deze resultaten worden gedeeld op landelijke conferenties, met andere onderwijsinstellingen en culturele partners, om zo een bredere impact te realiseren.
Kortom, het Practoraat Art & Mind is een baanbrekend initiatief dat kunst en cultuur inzet als middel om het mentaal welzijn en de creativiteit van mbo-studenten te bevorderen, met positieve effecten die reiken tot in het werkveld.
Dit is een interdisciplinair practoraat waarin docenten en studenten actief samenwerken met partners uit het bedrijfsleven, het hbo en wo. Mbo studenten kunnen deelnemen aan praktijkonderzoeken vanuit het practoraat door het keuzedeel praktijkonderzoek toe te voegen aan hun studie. Op die manier is de tijdsinvestering in het onderzoek ook meteen een investering in hun opleiding.
De samenwerking tussen docenten, studenten en senior-onderzoekers uit het hbo/wo staat centraal zodat elk onderzoek naast nieuwe inzichten tevens een brug bouwt tussen de deelnemende partijen en we via een iteratief proces van elkaar kunnen leren. De cultuurcoördinatoren en het Creative Office van het ROCvA-F zijn belangrijke partners bij het vinden van studenten en docenten die mee willen werken aan actieonderzoek op het gebied van kunst- en cultuureducatie. De practor heeft een verbindende, coachende rol, brengt onderzoekers, opleidingen en het werkveld bij elkaar en adviseert belanghebbenden tijdens het onderzoeksproces.
De studenten hebben een rol in onderzoeken naar het effect van kunst- en cultuureducatie op het mentaal welzijn van hun peers (dataverzameling, participant enz.). Ze dragen bij aan onderzoeken naar de ontwikkeling van creatief vermogen, weerbaarheid en persoonlijk leiderschap door middel van kunst- en cultuureducatie. Ze werken mee aan onderzoeken naar het effect van kunst- en cultuureducatie op het mentaal welzijn van zorgverleners en cliënten/patiënten in de gezondheidszorg en behalen het keuzedeel praktijkonderzoek na afsluiting van hun onderzoekstraject.
De docent-onderzoekers zijn docenten vanuit verschillende colleges van het ROCvA-F. Ze zetten het actieonderzoek op en begeleiden de studenten bij de uitvoering daarvan. Ze werken onderling samen zodat ervaringen en inzichten gedeeld worden. Ze zoeken de verbinding met het opleidingsteam zodat het practoraat in de teams verankerd blijft. Ze denken onderzoeksmatig na over de invloed van kunst- en cultuureducatie op het mentaal welzijn en/of creatief vermogen en geven daarover terugkoppeling aan alle belanghebbenden.
Senior onderzoekers vanuit het hbo/wo stellen bestaande hbo/wo onderzoeken beschikbaar voor actieonderzoek. Trainen docent-onderzoekers van het ROCvA-F en geven les aan studenten over het doen van actieonderzoek. Ze introduceren mbo studenten en docenten op nieuwe plekken bij opleidingsinstituten en in het werkveld. Dragen bij aan het onderzoek in het practoraat. Het werkveld verkent en definieert onderzoeksvragen op het gebied van kunst- en cultuureducatie in relatie tot mentaal welzijn van studenten, het personeel en de gebruikers van de betreffende sector. Biedt ruimte voor leerwerkplaatsen waar onderzoek gedaan kan worden. Geeft feedback op de (tussentijdse) resultaten van onderzoek.
ROC van Amsterdam & Flevoland
Fraijlemaborg 141
1102 CV Amsterdam
m.doumaalta@rocva.nl 06 - 53 51 12 24
Practor
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.