Voor het verbinden, versterken & versnellen van het onderzoekend vermogen in het mbo

Een practoraat doet – naar analogie van lectoraten in het hbo – praktijkgericht onderzoek ter verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De Stichting Practoraten.nl (voorheen Ieder mbo een Practoraat) zag op 30 juni 2015 het levenslicht.  

De dagelijkse werkzaamheden van Stichting Practoraten.nl zijn belegd bij een programmadirecteur, een coördinator en een communicatieadviseur. Het bestuur bestaat uit 6 leden, allen bestuurder van een mbo-instelling. Daarnaast zijn er een Kwaliteitscommissie, verantwoordelijk voor monitoring van de practoraten, en een Regiegroep ingesteld. Bekijk hier het team |  Meer informatie over practoraten.nl vind je ook bij ‘Veelgestelde vragen’.

Expertisecentra in het mbo

  • Practoraten zijn gericht op het delen en verdiepen van kennis om deze vervolgens toe te passen in de praktijk.
  • Daarbij betrekken practoraten actief het bedrijfsleven ter bevordering van de innovatiekracht van de sector en de verdere ontwikkeling van het middelbaar beroepsonderwijs.

Experimenteren & vernieuwing verkennen

  • Practoraten doen dit op de grenzen van hun eigen vakgebied en in afstemming met het werkveld & onderzoekscentra.
  • Daarbij delen practoraten hun ervaringen met de buitenwereld.

Ons doel vanuit practoraten.nl

  • Actieve practoraten via een sterk netwerk aan elkaar verbinden.
  • De kwaliteit van practoraten monitoren.
  • Practoraten (en de beweging practoraten) ondersteunen op basis van behoefte.

Team Practoraten

Het bureau bestaat uit

Jorick Scheerens Programmadirecteur Werkdagen: ma t/m vrij
Marjolijn Postmaa Landelijk coördinator Werkdagen: ma, di en do
Dorinde van Helden Communicatie Werkdagen: di en do

Het bestuur bestaat uit

Rien Komen Voorzitter Vice-voorzitter College van Bestuur - Aeres Groep
Jeanette Oostijen Bestuurslid Voorzitter College van Bestuur - Vista College
Wim van de Pol Bestuurslid Voorzitter College van Bestuur - Noorderpoort
Saskia Schenning Bestuurslid Lid College van Bestuur - mbo Rijnland
Rianne van der Meij Bestuurslid Lid College van Bestuur - ROC Mondriaan
Trudy Vos Bestuurslid Voorzitter College van Bestuur - ROC van Twente

De Kwaliteitscommissie bestaat uit:

  • Marc van der Meer (voorzitter)
  • Anneke Westerhuis
  • Henk Ritzen
  • Wendy Wesseling
  • Eveline Rijnen

Meer informatie over de taken van de Kwaliteitscommissie en de kwaliteitscriteria vind je binnenkort hier.

De Regiegroep bestaat uit:

  • Wouter Vollenbroek (ROC van Twente)
  • Marchel Arling (Noorderpoort)
  • Claus Hoekstra (ROC Mondriaan)
  • Andrea Klaeijsen (Vista College)
  • Maarten Wevers (Aeres)
  • Erica Wijnands-Pot (mboRijnland)

Practoraat starten

Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?

Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten

Bekijk het stappenplan

De toekomst naar je toehalen

Om studenten goed voor te bereiden op een toekomst in een veranderende beroepsomgeving en maatschappij, is het zaak dat het mbo zich blijft vernieuwen. In dialoog en door actief te verkennen waar de toekomst van het vak ligt. Door kennisdeling wordt het mbo een betekenisvolle gesprekspartner voor het bedrijfsleven.

Veel mbo-instellingen hebben hun onderwijs verrijkt met de instelling van een Practoraat of oriënteren zich daarop. Onderzoek doen binnen het mbo is ‘bezig zijn met de vragen van morgen’. Zo vervullen Practoraten een scharnierfunctie tussen de innovatie van de beroepspraktijk waarvoor het mbo opleidt en vernieuwing in het onderwijs. Een practoraat streeft, op basis van de geformuleerde doelstelling, diverse subdoelen na. Onder andere – maar niet uitsluitend – de volgende:

  • Kennis verzamelen door te zorgen dat er aansluiting is tussen het practoraat en de praktijk door in gesprek te gaan met stakeholders, onderzoeksresultaten te gebruiken of voort te bouwen op eerder onderzoek en samen te werken met betrokken partijen.
  • Kennis opdoen en ontwikkelen door middel van onderzoek in de context van de betrokken beroepsopleidingen, onderwijssectoren en mbo-instellingen.
  • Kennis delen binnen de opleidingen, tussen de opleidingen, binnen de instellingen, met de beroepspraktijk en andere externe partners zodat er samengewerkt en samen geleerd kan worden.
  • Bewustwording creëren binnen de onderwijsteams in de mbo-instelling over de rol van het practoraat in het beroepsonderwijs. En daarop aansluitend bijdragen aan de verbetering en vernieuwing van het onderwijs in co-creatie met de docenten en op basis van een reflectieve en onderzoekende houding.