Actueel IT Onderwijs

Begin van het schooljaar 2024-2025 is er vanuit CIV Smart Technology (verbonden aan mboRijnland) en de opleiding Software Development een community of practice opgestart om te onderzoeken hoe er richtlijnen gevormd kunnen worden voor het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie voor studenten.
De technologie heeft potentie om het leertraject van studenten positief te beïnvloeden door de productiviteit te verhogen, maar roept ook vragen op over het verantwoord en ethisch gebruik ervan. Het doel is dat AI als een ondersteunende tool wordt gebruikt om het leerproces te verrijken en inzicht te bieden, zonder dat het een ‘lifeline’ wordt.
Docent-onderzoeker Linde Verbaas (bij CIV Smart Technology) heeft samen met een club van acht studenten (o.a. Sem Bastings, Matthijs de Graaf en Atilla Oomen) een start gemaakt met onderzoek om te achterhalen hoe deze richtlijnen gevormd kunnen worden.
Linde Verbaas (docent-onderzoeker): “Betrek studenten bij technologische ontwikkelingen die impact hebben op hún onderwijs.”
Linde Verbaas: “Met deze kennis hebben wij voorlichting gegeven bij de eerstejaars studenten Software Development over AI en een flowchart ontwikkeld voor hen met richtlijnen om AI te gebruiken. Deze flowchart wordt gekoppeld aan het project dat in de derde schoolperiode wordt uitgevoerd. Hierbij hebben wij ervoor gekozen om voor categorie 2 te gaan: studenten mogen AI deels gebruiken.
Wat meerdere malen door de experts en specialisten die wij hebben geïnterviewd naar voren is gekomen, is dat een stabiele basis aan kennis en vaardigheden van het vak belangrijk is om überhaupt AI-tools te gebruiken en effectief te kunnen prompten. Wanneer er sprake is van een stabiele basis aan kennis en vaardigheden over het vak, en dit gecombineerd wordt met het gebruik van AI-tools en effectief prompten, wordt dit als een combinatie van de software developer van de toekomst gezien.”
De bovenstaande twee belangrijke punten vloeien ook verder door in de flowchart (zie onderaan dit artikel) bij de tweede en derde categorie waar AI gebruikt mag worden:
Aan het einde van periode drie gaat de community of practice een focusgroep organiseren met studenten en docenten, om te achterhalen of de flowchart bruikbaar is geweest en te verbeteren.
Volg hier alle updates vanuit CIV Smart Technology
CIV Smart Technologie | Onderzoek ai richtlijnen voor studenten software development (door Linde Verbaas)
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.