Actueel IT Onderwijs
Robin Timmer
Het practoraat Passend Onderwijzen is eind 2024 gestart en onderzoekt hoe onderwijs kan aansluiten bij de uiteenlopende behoeften van de student. Zo helpen we docenten hun onderwijs te versterken zodat iedere student zich kan ontwikkelen.
Het is geïnitieerd door het CvB en sluit aan bij de visie en ambities van ROC Midden Nederland. In een interview met De Volkskrant dd.17 oktober 2024 zegt de voorzitter van het College van Bestuur Johan Spronk: “Het gaat om een breed palet van talenten, weg met die selectiemaatschappij; Utrecht wil onderwijsregio zijn voor alle talenten. Dan moeten we ook zorgen voor passend onderwijs daarbij; dat studenten met een positief gevoel hun onderwijscarrière doorlopen en met passende kwalificaties de arbeidsmarkt opkomen waar ze met open armen worden ontvangen.”
Passend Onderwijzen betekent dat het onderwijsteam de pedagogische en didactische aanpak zo afstemt op de onderwijsbehoeften van de studenten, dat de studenten succesvol zijn zonder extra ondersteuning. De afgelopen jaren is er binnen ROC Midden Nederland veel ingezet op het vormgeven van een sterke ondersteuningsstructuur voor passend onderwijzen en passend ondersteunen. Dit gedachtengoed willen we tot in de haarvaten van ons onderwijs laten doordringen.
We willen dat alle docenten in hun dagelijks handelen bezig zijn met wat hun studenten nodig hebben en hun onderwijs of begeleiding daarop aanpassen, in afstemming met BPV- en praktijkbegeleiders. Het practoraat richt zich daarom op de vragen: Wie is mijn student? Hoe pas ik mijn onderwijs aan op de leer- en onderwijsbehoeftes van deze student? Hoe creëer ik een veilig leerklimaat?
Het practoraat levert door het uitvoeren van praktijk(gericht) onderzoek praktijkkennis voor de versterking van het pedagogisch-didactisch handelen van docenten in de klas of andere leersituaties. Er is bijzondere aandacht voor Art-based research als potentieel effectieve onderzoeksmethode.
Met het practoraat geeft ROC Midden Nederland onderzoek en innovatie een vaste plek in het onderwijs. In het practoraat werken studenten, docenten, onderzoekers en het werkveld samen aan actuele vraagstukken. Zo versterken we het onderzoekend vermogen in de school én dragen we bij aan ontwikkeling in de beroepspraktijk. Het practoraat is onderdeel van een professionele leergemeenschap waarin kennis delen en samen leren centraal staan.
Het practoraat bestaat uit een ‘kenniskring’ met practor Ditte Lockhorst en docent-onderzoekers, met daaraan gekoppeld PLG’s Passend Onderwijzen, docenten die een masteropleiding doen als ook studenten.
ROC Midden-Nederland
CvB: Brandenburchdreef 20
3562 CS Utrecht
Practor
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Lydia Kes
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.
