AgroFood & Biobased
Dit Practoraat is verbonden aan ROC Albeda in Rotterdam.
Albeda heeft het initiatief genomen voor een Practoraat, specifiek over het onderwerp leerwerkplaatsen. Samen met de directeur van de stafdienst Onderwijs & Kwaliteit heeft het College van Bestuur het Practoraat mogelijk gemaakt. Door de gemeente Rotterdam is in 2018 en 2019 subsidie beschikbaar gesteld in het kader van ‘Leren Loont’. Het Practoraat is op 16 januari 2019 officieel van start gegaan met een Practorale Rede.
Doelen
Duurzame relaties tussen het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven zijn van belang om kwalitatief goed en innovatief onderwijs te realiseren met een optimale uitstroom naar werk, en/of doorstroom naar een hoger onderwijsniveau. Bij Albeda wordt krachtig ingezet op leerwerkplaatsen als nieuwe vorm van onderwijs waar praktijk en school nauw met elkaar zijn verweven. De studenten voeren in LWP-en alle voor de beroepsuitoefening typerende werkprocessen uit met als doel het beroep te leren. Het unieke van een LWP is dat studenten hierbij door zowel docenten van de school als door praktijkbegeleiders in een bedrijf
(organisatie/instelling/onderneming) worden begeleid. De school en het werk zijn in de LWP tegelijkertijd fysiek aanwezig. Wanneer docenten en praktijkbegeleiders als partners de leeromgeving vormgeven, ontstaat integratie tussen het werk en het leren, zowel bij studenten als bij medewerkers.
Het Practoraat Leerwerkplaatsen wil onderzoek doen voor en met de praktijk en in dit geval de onderwijspraktijk in leerwerkplaatsen. Het is van belang om de kwaliteit van het leren in de leerwerkplaatsen niet aan het toeval over te laten en een professioneel fundament te leggen onder deze onderwijsvernieuwing door middel van praktijkgericht onderzoek.
Het Practoraat (Practor en docentonderzoekers) werkt samen met projectmanagers die het ontwikkelen van de leerwerkplaatsen van Albeda ondersteunen, voor:
Het Practoraat wil met praktijkgericht onderzoek een bijdrage leveren aan het theoretisch begrip van de leerwerkplaats. Daarnaast wil het ook praktisch inzicht opdoen hoe een leerwerkplaats een passende leeromgeving kan zijn voor de diversiteit aan studenten binnen het middelbaar onderwijs. Het gaat daarbij vooral om het duurzaam verbeteren van de leer-en begeleidingsprocessen in de leerwerkplaatsen, inclusief onderzoek of de onderzochte oplossing of interventie ook daadwerkelijk de beoogde uitkomst heeft.
Het Practoraat richt zich op een aantal onderzoeksthema’s, die allemaal vallen onder de hoofdvraag: Hoe kan de pedagogisch-didactische begeleiding van studenten door opleiders in leerwerkplaatsen leiden tot effectief leren en welke condities in deze leeromgeving dragen bij aan effectief leren? Het eerste thema omvat ‘Samen leren in leerwerkplaatsen’. Hierin staan de student en diens leerproces centraal. Het tweede thema is ‘Samen coachen bij leren in leerwerkplaatsen’ en gaat over het begeleiden van docenten en praktijkbegeleiders. In het derde thema gaat het om ‘Samen ontwerpen van leerwerkplaatsen’.
Albeda College
Rosestraat 1101
3071 AL Rotterdam
Practor
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2024 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.