AgroFood & Biobased
Het Practoraat Krachtige Dienstverlening is nog in oprichting en is verbonden aan Da Vinci College.
Het Practoraat Krachtige dienstverlening heeft als doel studenten te laten leren van situaties die in het beroep voorkomen. Daarnaast wil het practoraat met het werkveld het beroep blijven ontwikkelen.
Na het afronden van het practoraat Krachtige leeromgeving bij Zorg en Welzijn in 2023, is practor Martijn van Schaik door gegaan met zijn werk bij een nieuw practoraat bij Economie en Ondernemen met als titel Krachtige dienstverlening. Met drie collega’s, Faiza Alfounti – El Moussaoui, Jeroen Stolk en Ruda-Ann Vledder zullen zij samen met de practor nu de plannen verder uit gaan werken.
Uitgangspunt van de werkwijze van het practoraat is dat vraagstukken waarmee het practoraat aan slag gaat, uit de praktijk komen. Ter voorbereiding van het practoraat is daarom een verkenning door docenten in de beroepspraktijk gedaan.
Uit die verkenning zijn onderstaande thema’s geformuleerd:
De bovenstaande beroepsthema(s) zoals die uit de verkenning beschreven zijn, worden bij de uitwerking van de vraagstukken als de inhoudelijke invulling van projecten en onderwijs gezien. In dit practoraatsplan benaderen we de onderwijsinhoud op een wat abstracter niveau. We gaan uit van de competenties voor duurzame ontwikkeling ook wel sustainable development goals genoemd , zoals beschreven door UNESCO (Rieckman, 2018):
“Education for Sustainable Development (ESD) aims to develop competencies that enable and empower individuals to reflect on their own actions by taking into account their current and future social, cultural, economic and environmental impacts from both a local and a global perspective.”(p.39).
Het practoraat richt zich op vragen uit de praktijk van docenten en begeleiders op de werkplekken, met als basis het sectorplan en de ambities van het Da Vinci College.
De eerste vraagstukken die we geformuleerd hebben en waarvan we de opzet en de projecten in dit plan bespreken hebben we gekoppeld aan het sectorplan. In het sectorplan wordt gesproken van fundamenten en pijlers.
Met het practoraat sluiten we primair aan bij fundament 1 (Een professionele cultuuren naar buiten gericht) en pijler 2 en 3 (Curriculumontwikkeling en Innovatie). Omdat vraagstukken die spelen tussen onderwijs en werkveld per definitief complex zijn, is deze koppeling niet één-op-één. Een vraagstuk betreft vaak meer dan één fundament of pijler en andersom.
Met het practoraat willen we theorie als instrument gaan gebruiken om de praktijk door te ontwikkelen IN de praktijk. Je zou het kunnen zien als een verdieping op evidence-based werken, waar de evidentie óók de theorie is. We beogen daarmee de docenten en studenten te helpen (transformatieve) agency te ontwikkelen. Agency wil zeggen dat studenten en docenten zelf richting kunnen geven aan hun handelen en activiteiten in de complexe en dynamische (onderwijs)praktijk. Door de praktijk en betrokkenen te voorzien van tools voor het werken in de praktijk, kunnen zij agency ontwikkelen.
Voor de projecten die bij de start van het practoraat opgezet worden hebben we interventies voor ogen waarbij de inbreng van de deelnemers (studenten en docenten) de kern is. Die interventies zijn daarmee dus ook formatief: ze worden nog gedurende het project verder gevormd. Grofweg zetten we in op twee vormen van formatieve interventies: co-creatielabs (CCL) en changelabs (CL). In tabel 1 hebben er per project de beoogde interventie benoemd.
Tabel 1: beoogde interventie(s) per project.
Vraagstuk | Project | Interventie |
Ruimte en richting in het curriculum | Ruimte en richting in het projectonderwijs | co-creatielab |
Agency voor docenten en studenten | Richting in het onderwijs door overzicht | co-creatielab |
Samenwerken over grenzen | De praktijk tussen onderwijs en arbeidsmarkt | changelab |
Als we agency van studenten en docenten willen bereiken door professionaliseren van en de instrumentontwikkeling voor docenten, dan is het practoraat te typeren als een team voor toolontwikkeling en professionalisering.
Da Vinci College
CvB: Leerparkpromenade 100
3312 KW Dordrecht
NB. Dit practoraat is in oprichting.
martijn@mvanmartijn.euPractor
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2024 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.