Actueel IT Onderwijs
Robin Timmer
Het voedselsysteem rammelt aan alle kanten; politieke tegenstellingen, oorlogen en pandemieën hebben een enorme invloed op hoe en wat we consumeren en produceren. Dit is van alle tijden, maar de noodzaak voor het vinden van oplossingen is wel groter dan ooit. Daarnaast neemt de kloof tussen arm en rijk steeds meer toe, de percentages overgewicht en ernstig overgewicht nemen steeds verder toe en het maken van gezonde keuzes wordt de consument steeds moeilijker gemaakt. Het oplossen van taaie voedselvraagstukken aan de ene kant en het opleiden van bewuste foodprofessional van de toekomst aan de andere kant zijn aanleiding geweest voor het opstarten van het practoraat Duurzame Voedselrevolutie bij Vonk.
Vonk kent twee voedinggerelateerde mbo-opleidingen: Voedingsexpert (niv 3 en 4) en Voeding & leefstijl (niv 4). Beide opleidingen hebben een gezamenlijke identiteit (voeding) en afzonderlijke kwaliteiten en aandachtsgebieden (gezondheid, leefstijl, kwaliteit, technologie en productontwikkeling). Studenten van beide opleidingen zullen in het practoraat werkzaam zijn en het practoraat zal tevens als brugfunctie fungeren tussen deze aandachtgebieden.
Binnen het practoraat Duurzame Voedselrevolutie werken we aan het versnellen van de voedseltransitie in de hele keten. Een transitie van de voedselketen is nodig om voedsel op een dusdanige wijze te produceren en te consumeren dat het de huidige en toekomstige generaties kan voeden zonder ingrijpende impact op het klimaat en de natuur.
Die transitie is een proces van fundamentele verandering in de cultuur, gedragingen en routines binnen een samenleving. Wij beschouwen vooral de burger (als consument) als doorslaggevende factor bij het laten slagen van een transitie in de voedselketen.
Vanuit het practoraat gaan we niet dé oplossing vinden voor een wereldwijd probleem. Wel gaan we ons steentje bijdragen. Met kleine interventies en het uitdragen van onze kennis zullen wij een bijdrage leveren aan een gezonder, lekkerder, duurzamer en inclusiever voedselsysteem. Zie het als speldenprikjes of ‘porren’ in het voedselsysteem. Op dezelfde wijze willen we de foodprofessionals van de toekomst opleiden. Zo wordt het ‘porren’ een sneeuwbaleffect. Middels deze manier zal ook het werkveld mee moeten gaan bewegen. Eigenlijk starten we een beweging die opereert met onderwijs als basis. (Educational Guerilla)*
*) Nieuwe term, geclaimd door Practoraat Vonk. Educational Guerilla is de werkwijze waarbij wij waarderend onderzoek, vanuit een consumentenperspectief, als methodiek inzetten.
Binnen het practoraat richten we ons op vijf thema’s: Consument, Smaak, Duurzaamheid, Gezondheid en Identiteit.
Beschrijving van doelen per thema:
Focuspunten practoraat
Binnen het practoraat is een onderverdeling te maken in (praktijkgerichte) onderzoeks-focuspunten en onderwijs-focuspunten.
Praktijkgerichte onderzoeks-focuspunten
De (praktijkgerichte) onderzoekfocuspunten zijn de consument, smaak en duurzaamheid. Deze focuspunten staan in directe verbinding met elkaar. De consument zal meer bewuste en gezonde keuzes moeten maken. Dit betekent concreet dat het aanbod meer vanuit een lokale korte keten moet komen, de transitie naar meer plantaardige eiwitten in de dagelijkse kost versneld moet worden en we als consument moeten weten wat we eten (transparantie). Uiteraard krijgen we transities alleen maar voor elkaar als het eten lekker is (smaak). We kunnen van alles verzinnen, maar als gezond, duurzaam voedsel vies smaakt, gaat niemand het eten.
Onderwijs-focuspunten
De onderwijs-focuspunten vanuit het practoraat zijn als eerste gericht op de ondersteuning van het onderwijs bij het opleiden van de foodprofessional van de toekomst. De impact van ons innovatief onderwijs en onderzoek moet goed ‘vermarkt’ gaan worden. Zo maken we het onderwijs en het werkveld aantrekkelijker, innovatiever en hipper. Ten tweede richten we ons op het vergroten van het (waarderend) onderzoekend vermogen bij zowel de student als de docent. Dit doen we door het inzetten van reële voedselvraagstukken vanuit de praktijk in het onderwijs. Zo delen, vergroten en zetten we kennis (hard en soft skills) in bij én met docenten, studenten en het werkveld door het stimuleren van (waarderend actie-) onderzoek in het onderwijs.
Het delen, vergroten en inzetten van kennis leveren nieuwe inzichten op voor innovatief future-proof onderwijs, waarbij docenten, studenten en het werkveld interdisciplinair samenwerken bij het oplossen van voedselvraagstukken.
Vonk
Drechterwaard 10
1824 EX Alkmaar
Practor
Docent voeding (Vonk-locatie in Alkmaar)
Docent voeding (Vonk-locatie in Alkmaar)
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Lydia Kes
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.
