Actueel IT Onderwijs

Het begrip ‘onderzoek’ lijkt niet veel studenten aan te spreken maar een uitwerking van een onderzoekende houding leidt wel tot enthousiaste reacties. Studenten willen wel onderzoek doen vooral omdat ze ook verantwoordelijk willen zijn voor mogelijk oplossingen in de zich snel veranderende samenleving. Als je als docent studenten onderzoek wil laten doen, komen vragen op als: Hoe maak je verbinding met de praktijk, het hbo en wo? Hoe zorg je ervoor dat de student eigenaar is van het project? Het practoraat wil een leergemeenschap vormen waarin docenten onderling elkaar gaan inspireren of versterken en waarin docenten de mogelijkheid krijgen om verder te professionaliseren op het gebied van onderzoek.
In de praktijk zijn een aantal uitdagingen die we met een onderzoekende houding van mbo’ers constructief kunnen aanpakken. Allereerst de tekorten op de arbeidsmarkt van zorg en welzijn. Een andere uitdaging is de verschuiving van zorg naar welzijn. Welzijn vraagt meer aandacht dan zorg omdat cliënten meer belang hechten aan hun welzijn dan aan de zorg maar ook omdat zorg afhankelijk is van welzijn. Tenslotte is er nog steeds een kloof tussen school en praktijk en ook tussen de verschillende opleidingen. Voor elke opleiding is het belangrijk dat er samenhang is tussen wat de studenten op hun stage of hun werk leren en wat ze in de klas leren. Hierbij spelen hbo en wo ook een rol: je wil dat nieuwe kennis en inzichten een plek vinden in de praktijk maar ook op school.
Voor dit practoraat is de centrale onderzoeksvraag is: Hoe begeleid je een mbo’er bij het doen van onderzoek?
De mbo’er kan begeleid worden door de docent maar soms ook door iemand anders: een onderzoeker, een professional in de praktijk of een student van een andere opleiding.
Om deze centrale vraag te beantwoorden splitsen we het op in een aantal deelvragen op basis van vier onderzoekslijnen: de mbo’er als onderzoeker, de meerwaarde voor de praktijk, de persoonlijke ontwikkeling van de student en het repertoire van de docenten en andere begeleiders.
1. De mbo-er als onderzoeker
2. De meerwaarde voor de praktijk:
3. De relatie met de persoonlijke ontwikkeling van de student
4. Het repertoire van deze begeleiders en ondersteuners
Het practoraat De mbo’er als onderzoeker heeft een eigen logo ontworpen:
ROC van Amsterdam – MBO College West
Laan Van Spartaan 2
1061 MA Amsterdam
Practor
Senior onderzoeker Ben Sajet Centrum en betrokken bij het project Smarthouse.
Docentonderzoeker, docent Nederlands en betrokken bij het opzetten van een bibliotheek en bij het aansluiten op het taalonderzoek in het mbo.
Docentonderzoeker, docent Maatschappelijke Zorg, als docent onderzoeker betrokken bij het project Samen de goede zorg verlenen.
Docentonderzoeker, onderwijskundige, procescoördinator en als docentonderzoeker betrokken bij de Academische Werkplaats Wijkverpleging - Noord Holland.
Docentonderzoeker, docent Verpleegkunde, als docent onderzoeker betrokken bij het project Teaming in de Tussenruimte.
Docentonderzoeker, docent Sociaal Werk en als docent onderzoeker betrokken bij de projecten Buurtverbinding, Samen Beslissen, de Leergang Onderzoekvaardigheden, ontwerp keuzedeel Design Thinking, Verankeren van onderzoeksvaardigheden in het curriculum en Testen van de Complextool.
Docentonderzoeker, docent Pedagogisch werk, betrokken bij onderzoeksopdrachten voor mbo studenten in een excellentieproject.
Docentonderzoeker, docent Maatschappelijke Zorg, als docent onderzoeker betrokken bij de projecten Samen de goede zorg verlenen en Interprofessioneel Werken.
Docentonderzoeker, docent Verpleegkunde, als docent onderzoeker betrokken bij project Ervaringsdeskundige in de Klas, verankeren van onderzoek vaardigheden in het curriculum, Smarthouse en Scenarioleren.
Docentonderzoeker, docent Maatschappelijke Zorg, als docent onderzoeker betrokken bij de projecten Interprofessioneel Werken en Testen van de Complextool.
Docentonderzoeker, team Maatschappelijke zorg, als docent onderzoeker betrokken bij het project Wie heeft het voor het zeggen? en de Leergang Onderzoekvaardigheden.
Docentonderzoeker, docent Nederlands en betrokken bij het opzetten van een bibliotheek en bij het aansluiten op het taalonderzoek in het mbo.
Docent onderzoeker, Docent verpleegkunde en Projectleider Leerbedden Dr.Sarphatihuis Amsta.
Docent onderzoeker, docent Pedagogisch Werk-Onderwijsassistent en Projectleider Kindprofessional MBO.
Docent onderzoeker, (Hybride) Docent MBO Pedagogisch werk en Onderwijsassistent.
Audiovisuele content maker en communicatieadviseur.
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.