Actueel IT Onderwijs

Afgelopen jaren heeft het practoraat Leerwerkplaatsen (verbonden aan Albeda) samen met een aantal mbo-studenten in ‘estafettevorm’ een bijdrage geleverd aan een onderzoek bij het Erasmus MC, op de intensive care volwassenen. Samen werkten ze aan innovatie in het curriculum om het mboV-onderwijs te verrijken met eenvoudige en praktijkgerichte onderzoeksopdrachten voor studenten. Dit werd vorm gegeven binnen de onderzoekslijn ‘Persoonsgerichte zorg op de intensive care’. Binnenkort volgt een een interview (met het practoraat Leerwerkplaatsen en de studenten) en een korte video.
Lees hier alvast het Evaluatierapport: Persoonsgerichte zorg op de intensive care
In 2021 werd vanuit ‘Talentontwikkeling gepromoveerde verpleegkundigen’ en vanuit ‘Leren van implementeren: implementatie van effectieve interventies in de verpleging en verzorging’ subsidie toegekend om twee projecten financieel mogelijk te maken in de praktijkgerichte onderzoekslijn ‘Persoonsgerichte zorg op de intensive care afdeling’. Deze projecten dragen bij aan de verduurzaming van de onderzoeks- en kennisinfrastructuur in de driehoek praktijk-wetenschaponderwijs. In dit rapport beschrijven we de opzet en uitvoering van onderzoeksactiviteiten binnen de projecten in relatie met een mboV onderwijsinstelling.
Samenwerking in deze programma-ontwikkeling heeft gunstige effecten voor zowel Albeda als Erasmus MC, maar vooral ook voor de professionele en educatieve groei van mboV-studenten zelf.
Door studenten bij het project te betrekken in het uitvoeren van hun opdrachten, werden leermogelijkheden en loopbaanontwikkeling van verpleegkundigen erkend en verdere groei gestimuleerd. De mogelijkheden om dit te verankeren in het curriculum van het Albeda en de onderzoekslijn in het Erasmus MC is echter afhankelijk van individuele inspanningen en benutten van kansen. Gezien de eerste ervaringen zou een structurele aanpassing van meerwaarde kunnen zijn.
Kennisbenutting in de beide projecten werd vormgegeven door uitwisseling tussen praktijkgerichte nieuwe kennis uit de onderzoeken en het ontwikkelen van leermaterialen door en voor mboVstudenten. Dit was een continue afstemming en interactie tussen onderwijs, onderzoek, praktijk, waarbij we vooral geleerd hebben wat zinvol is en wat een volgende keer op een andere manier kan.
Het resultaat heeft bijgedragen aan betekenis geven in het leven na het doormaken van een kritische ziekte. Dat nemen de studenten mee in hun verdere loopbaan en uiteindelijk leidt de door de projecten opgeleverde toepasbare kennis tot een betere kwaliteit van de zorg.
Dit programma van ZonMw is opgezet om bij te dragen aan de versterking van de professionaliteit van verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten. Een van de doelstellingen is het uitbreiden van de wetenschappelijke basis in de verpleegkundige praktijk door kennisontwikkeling in samenwerkingsverbanden van onderwijs, wetenschap en praktijk.
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.