Actueel IT Onderwijs
Robin Timmer
Hybride leeromgevingen zijn niet meer weg te denken uit het beroepsonderwijs. En ook binnen diverse practoraten wordt er veel mee gewerkt. Zo wordt er onderzoek uitgevoerd met studenten, het werkveld en zijn er tal van praktische tools ontwikkeld om de effectiviteit en werking te vergroten. Ook in relatie tot ontwikkelingen op het vlak van toetsen en beoordelen. Tijd voor een podcast, waarin de stand van zaken rondom hybride leeromgevingen in kaart wordt gebracht en we vooruit blikken.
Een hybride leeromgeving is een plek waar leren en werken nauw aan elkaar zijn verbonden. Zo’n leeromgeving wordt vaak in co-creatie met het werkveld en de student vormgegeven. Er is de afgelopen jaren veel kennis opgedaan in hoe zo’n hybride leeromgeving eruit kan zien en welke randvoorwaarden belangrijk zijn. Ook in relatie tot diverse keuzes die er te maken zijn qua feitelijke uitvoering. Een hybride leeromgeving in school kan worden aangeboden in de vorm van:
– een simulatie (oefenen van medische handelingen),
– op locatie bij een onderneming (aan de slag met verduurzaming) of,
– digitaal waarbij bijvoorbeeld ingezet wordt op samenwerking op afstand.
Het gaat hierbij telkens om de inrichting van de leerruimte (waar?), de materialen (waarmee wordt geleerd?), tijd (wanneer wordt geleerd?) en de rollen (met wie geleerd?).
In deze podcast spreekt Tjip de Jong met Petra Poelmans, Kathinka van Doesum en Franck Blokhuis over de stand van zaken rondom hybride leeromgevingen en blikken ze vooruit naar de komende jaren.
Deze aflevering is een samenwerking van Tjip de Jong (Tjipcast) en Stichting Practoraten. Samen maken we in 2025 vier afleveringen over praktijkonderzoek in het mbo. De kennisbank van het NRO biedt een mooi overzicht van tools, artikelen en praktijkvoorbeelden gericht op hybride leeromgevingen.
Een PractoratenPlatform bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende practoraten met verbinding tot een ‘gemeenschappelijk’ thema. Sinds 2025 is er ook een PractoratenPlatform Leeromgevingen, waarbij verschillende practoraten onderzoek doen naar het versterken van leeromgevingen op de grens van de school en de buitenwereld.
Met dit platform willen zij kennis en expertise vanuit de practoraten bundelen, om bewijskracht te verzamelen vanuit de onderzoekslijnen van de practoraten. Daarmee beogen ze als platform om lokale, regionale en landelijke doorwerking te hebben op het versterken van leeromgevingen op het grensvlak van onderwijs en werkveld. Lees meer over dit PractoratenPlatform Leeromgevingen.
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Lydia Kes
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.
