Actueel IT Onderwijs
Robin Timmer
Op dinsdag 14 oktober jl. introduceerde DPG Media bij Mediacollege Amsterdam (MA) en Windesheim een nieuw initiatief: een gratis digitaal nieuwsabonnement voor alle studenten in Nederland tussen de 16 en 25 jaar. Met deze stap wil DPG Media de ‘nieuwskloof’ bij jongeren dichten en de mediawijsheid vergroten.
De actie is een reactie op de dalende interesse van jongeren in nieuwsplatformen die kwaliteitsnieuws brengen en de toenemende blootstelling aan desinformatie via sociale media. Het initiatief werd op 14 oktober afgetrapt op het Mediacollege (mbo) in Amsterdam en op Hogeschool Windesheim (hbo) in Zwolle, waar studenten samen met hoofdredacties en wetenschappers in gesprek gingen hoe jongeren en journalistiek dichter bij elkaar kunnen worden gebracht.
Sidney van Hattum (student Filmacteur bij MA) trad op als host van het event. Ze verwelkomde onder meer Robert Leeftink (lid CvB MA) en Kamilla Leupen (directeur Volkskrant, Trouw, Het Parool en NU.nl). Zij vertelden onder andere dat jongeren wél veel nieuws consumeren via sociale media, maar dat algoritmen vooral inzetten op sensatie. Kranten bieden juist rust en verdieping en zijn daarmee relevanter dan ooit.
Ook practor Wouter van der Horst, practoraat Mediawijsheid en Burgerschap, onderstreepte dat betrouwbare journalistiek een waardevolle aanvulling is op de vaak vluchtige content op social media platforms: “Mbo-studenten groeien op in een tijd van overvloedige informatie, en dus ook desinformatie. Nieuws via TikTok, Snapchat, Instagram en WhatsApp bereikt hen razendsnel, maar het toetsen van betrouwbaarheid is complex. Niet iedereen heeft toegang tot kwaliteitsjournalistiek, en daarmee ontbreekt vaak zicht op het journalistieke proces achter het nieuws. Dit initiatief doorbreekt die drempel: het biedt gelijke toegang, meer context en nuance, en versterkt de mediawijsheid die studenten nodig hebben om als kritische burgers hun weg te vinden in de samenleving.”
Janna Nieuwenhuijzen (Head of future audiences bij DPG Media) vroeg ter afsluiting aan de aanwezige studenten hoe zij zelf het liefst nieuws tot zich zouden nemen. Zij gaven aan dat jongeren vooral betrokken willen worden bij het maakproces, inclusief de vormgeving en contentcreatie.
Na afloop werden verschillende studenten en medewerkers van Mediacollege Amsterdam geïnterviewd door diverse media – met name voor studenten Mediaredactiemedewerker een mooie kans om zélf onderwerp van nieuwsgaring te zijn.
Kortom, een inspirerende ochtend die het belang van betrouwbare journalistiek voor onze mbo-studenten onderstreept.
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Lydia Kes
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.
