Actueel IT Onderwijs

Het is een steeds groter wordende beweging in het middelbaar beroepsonderwijs: docenten die naast onderwijstaken ook praktijkonderzoek uitvoeren. Bijvoorbeeld om met het werkveld van een opleiding mogelijkheden tot innovatie te verkennen, didactische vragen te verkennen of nieuwe samenwerkingsvormen door te ontwikkelen. Maar dit is dus een relatief nieuw fenonomeen. Docent-onderzoeker zijn betekent dus ook pionieren, ontdekken en experimenteren. Het middelbaar beroepsonderwijs heeft zich als doel gesteld sterker vorm te geven aan deze beweging en om bijvoorbeeld ook meer onderzoekers ‘op te leiden’. Hoe werkt dit in de dagelijkse praktijk?
In de aflevering van 9 april 2025 praat podcastmaker Tjip de Jong met twee docent-onderzoekers: Erica Wijnands-Pot (practoraat Research Lab van mbo Rijnland, rechts in beeld) en Ceciel Korsmit-van den Berg (practoraat docentprofessionalisering verbonden aan de Landstede Groep, links in beeld).
Vragen die ze bespreken zijn onder andere: Hoe start je met praktijkonderzoek? Op welke wijze kan je een brug slaan met bijvoorbeeld een practoraat? Welke aanpak werkt ‘goed’ en waar moet je rekening mee houden?
Deze aflevering maakt Tjipcast samen met het Stichting Practoraten.nl, platform voor praktische innovatie. We maken dit jaar vier afleveringen over praktijkonderzoek in het mbo.
Deze aflevering kun je via onderstaande linkjes:
Bronnen die voorbijkwamen in dit gesprek:
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.