Actueel IT Onderwijs

Practor Wouter van der Horst (practoraat Mediawijsheid) verkent in zijn boek ‘AI in het onderwijs’ de invloed van historische technologische ontwikkelingen op ons moderne begrip van generatieve AI. Hij laat zien dat ons huidige beeld vaak wordt beperkt door het ‘Horseless Carriage Syndrome’, een fenomeen waarbij we de mogelijkheden van nieuwe technologieën proberen te duiden vanuit hedendaagse perspectieven.
Hoe kan de geschiedenis van technologie onze blik op generatieve AI verrijken?
Door gebruik te maken van bewezen mediatheorieën illustreert Van der Horst hoe historisch bewustzijn ons kan helpen de impact van AI in het onderwijs, zowel nu als in de toekomst, beter te beoordelen.
Dit boek nodigt je uit om kritisch na te denken over de kansen en risico’s van generatieve AI in het onderwijs, en hoe die technologie ons begrip van menselijke intelligentie en creativiteit kan hervormen en uitdagen.
Over de auteur
Mediatechnoloog Wouter van der Horst is als practor verbonden aan het Practoraat Mediawijsheid bij Mediacollege Amsterdam. Met een achtergrond in het geschiedenisonderwijs en de internationale museumwereld weet Van der Horst het verleden, het heden en de toekomst feilloos met elkaar te verbinden.
Ben je enthousiast geworden door het lezen van deze pagina?
Klik dan op de button hieronder om het stappenplan te bekijken om een practoraat te starten.
Lees hier het stappenplanROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
ROC van Amsterdam
Opaallaan 25
2132 XV Hoofddorp
Bekijk hier alle practoraten en lees meer over de onderwerpen en activiteiten.
Bekijk alle practoratenCopyright: Alle rechten voorbehouden © 2025 | Op ‘Practoraten’® is handelsnaamrecht, auteursrecht en merkrecht van toepassing.